MIT EGYÜNK A RÁK ELLEN? ERRŐL MIÉRT NEM BESZÉLNEK AZ ORVOSOK? (II. Rész) | PannonVital
Alt

Számos egyszerű, bizonyított gyógyhatással rendelkező táplálékunk van, amelyről nem is tudjuk, hogy milyen nagyszerű lehet a rák megelőzésében, illetve a már kialakult betegség kezelésében. Azért fontos ezeknek a táplálékoknak a rendszeres, napi szintű fogyasztása, mivel a nap mint nap bennünk keletkező szabadgyököket kiválóan tudjuk semlegesíteni velük, illetve segítségükkel meg tudjuk akadályozni a DNS-mutációk bekövetkezését szervezetünkben.
Az első helyen nálam egy olyan növény áll, amelyik már minden közértben vagy boltban beszerezhető Magyarországon, tehát rendszeres fogyasztása semmiféle akadályba nem ütközik.
Ez nem más mint a brokkoli, amely szulforafám tartalmánál fogva jelentősen csökkenti a DNS mutációk előfordulását. Kísérletben igazolták, hogy 10 nap alatt 41%- kal kevesebb DNS mutáció volt kimutatható brokkolit fogyasztó dohányosoknál. Ez a jelenség a brokkoli azon hatásának köszönthető, hogy serkenti a májban lévő méregtelenítő enzimek aktivitását, amelyek segítenek kiüríteni a daganatképző anyagokat, mielőtt azok egyáltalán bejuthattak volna a sejtekbe és kárt tehettek volna bennük. Petri-csészébe végzett kísérleteknél számos rákfajta esetén bizonyították hatásosságát. Tüdőráksejtek esetén igazolták, hogy a brokkoli kivonat elnyomhatja az áttétek terjedését, leukémia sejtek esetén elpusztította a rákos sejteket, megtámadja a mellrák őssejteket, valamint csökkenti a prosztatarák előrehaladásának kockázatát.
A brokkoli azonban nem csak rák esetén lehet hatásos, hanem a bélrendszerben megtalálható toxikus betolakodók ( pl.:dioxinok) ellen is hatékony védelmet jelent, ugyanis blokkolhatja ezek káros hatását.
Sokan viszont nem tudják, hogy a brokkolit milyen formában fogyasszuk és azt sem, hogy hogyan kell úgy elkészíteni, hogy a hatóanyag tartalma (szulforafán) maximálisan megmaradjon a feldolgozást követően is.
Elárulom, hogy a legjobb módja a brokkoli fogyasztásnak, ha reggelente a szendvicsünkre ráhalmozunk egy jó adag brokkoli csírát. Igaz a csíra ára elég boros és csak a nagyobb üzletekben pl.: Sparban kapható, ezért nem tud mindenki hozzájutni, de jó hír, hogy otthoni termesztése fillérekbe kerül, nem helyigényes, hiszen egy kis műanyag tálka elég hozzá és csak egy igen kis odafigyelést igényel.
Na de mi a helyzet a fagyasztott, előre feldolgozott brokkolival? Sajnos ebben már nincs szulforafánképző képesség, de egy kis trükkel helyreállíthatod azt. Szórj a fagyasztott, megfőzött brokkolira egy kis mustármagport mielőtt megeszed és láss csodát újra beindítja a szulforafán képződést!
Ha brokkoli krém levest vagy brokkoli pürét, vagy sült brokkolit készítesz friss brokkoliból, akkor mindig először aprítsd fel a növényt, majd várj 40 percet és csak azt követően főzd vagy süsd meg. A mérések azt igazolják, hogy ha így jársz el, a 40 perc alatt annyi szulforafán molekula képződik már az aprítás hatására, hogy utána már akármeddig főzheted, vagy sütheted a képződött hatóanyag már ellenálló lesz a hővel szemben.
Jó hír, hogy a fenti hatás nem csak a brokkolira igaz, hanem a családjába tartozó összes keresztesvirágú növényre, mint például a rukkolára, pakcsojra ( pak choi) , kelbimbóra, édes- és kelkáposztára, karfiolra, tormára, mustárlevélre, retekre, vizitormára és tarlórépa zöldjére is.
Edd egészségesre magad!